Potrafi być jednocześnie rozrzutny i oszczędny. Nie jest przywiązany do ulubionych marek, ale zwraca uwagę na wartości, które reprezentują producenci i sprzedawcy. Raport McKinsey'a opisany przez Business Insider wykazuje, że przedsiębiorcy, którzy chcą przetrwać na rynku, muszą dostosować się do potrzeb nowych klientów.
Osoba, która jest "konsumentem zerowym", potrafi być jednocześnie oszczędna i rozrzutna. Pojawienie się nowych klientów stawia przed rynkiem nowe wyzwania. Według badania "McKinsey Consumer Pulse Survey", przewidzenie potrzeb i spełnienie oczekiwań "konsumentów zero" stanowi obecnie jedno z największych wyzwań, przed którymi stoi rynek i firmy, które dążą do utrzymania się na nim.
Jakie są cztery główne cechy osoby, która jest "konsumentem zero"?
Ten rodzaj klienta charakteryzuje się czterema najważniejszymi parametrami.
Pierwszym oczekiwaniem "konsumenta zero" jest, że oferta w sklepach i dostępne produkty online będą zgodne. Według badania przeprowadzonego przez Business Insider, dzisiejsi kupujący korzystają z większej liczby kanałów zakupowych niż kiedyś.
Dodatkowo, ten rodzaj konsumenta jest nieprzewidywalny. Oznacza to, że jest niechętny do wydawania pieniędzy na niektóre kategorie produktów, ale może wydać dużą sumę na inne, nie zwracając uwagi na koszty. Na przykład w Chinach 81% ankietowanych planuje kupować mniej lub przechodzić na tańsze marki mebli i wyposażenia domu. Jednocześnie 69% z nich planuje wydać dużo pieniędzy na restauracje, podróże, zajęcia fitness i ulubione marki odzieżowe.
Interesujący jest fakt, że konsument zerowy nie okazuje lojalności. Podczas pandemii COVID-19, gdy jego ulubiony produkt był niedostępny, testował produkty innych marek. Po zakończeniu kryzysu, nadal trwa w tych zakupowych nawykach.
Ostatnia czwarta cecha charakterystyczna: dla klientów z tej grupy coraz ważniejsze są wartości, takie jak troska o zdrowy tryb życia, naturalny skład produktów i przejrzystość procesu ich produkcji.
Jakub Olipra z Credit Agricole podkreśla konieczność poszukiwania nowego modelu produkcji żywności i zachęca do dalszego czytania.
Jak zadowolić klientów, aby spełnić ich oczekiwania?
Według autorów badania "McKinsey Consumer Pulse Survey" coraz więcej firm stara się zaspokoić potrzeby nowych konsumentów nie tylko poprzez oferowanie interesujących ich produktów, ale również poprzez zaangażowanie się w ich codzienne życie. Przedsiębiorstwa, które dbają o oczekiwania współczesnych klientów, stają się częścią sprzedażowego ekosystemu, który dostarcza nie tylko produkty i usługi, ale również interesujące doświadczenia i przeżycia.
Na przykład, użytkownicy niektórych aplikacji do sprzedaży mogą nie tylko dokonywać zakupów, ale także zamawiać jedzenie, rezerwować czas na relaks w spa czy zamawiać taksówki. W takie działania inwestują znane marki, takie jak Amazon, Walmart, Tesco, Nike czy Shopee - podaje Business Insider.
.